Hein van der Hoeven

Boeken

Het leven is snel genoeg

VoorplatHoevenHetlevenis-75Vanaf medio oktober 2023 is verkrijgbaar Het leven is snel genoeg dat door Uitgeverij In de Knipscheer wordt uitgebracht.

 

Het boek bevat twee novellen, De Hofmeister-knik en het titelverhaal, Het leven is snel genoeg. Beide verhalen vinden hun oorsprong in schilderijen van de kunstenaar Diederik Gerlach: zes schilderijen uit de serie Mach mal Pause en zes schilderijen uit de serie Eile mit Weile.

 

formaat 150 x 220 mm staand
geïllustreerd met 12 paginagrote afbeeldingen  in 4 kleuren
genaaid gebrocheerd, 152 blz., € 22,00
ISBN 978-90-6265-751-3
Lay-out: Ben Faydherbe

Twee novellen langs twaalf schilderijen van Diederik Gerlach

De Hofmeister-knik speelt zich af In de zomer van 1962. Vader en zoon Mulder rijden vanuit Den Haag met de auto naar Oostenrijk waar Hans een korte bedrijfsstage gaat volgen. Hans is vol van moderne vormgeving, rock ‘n’ roll en Amerikaanse auto’s. Een optimistisch levensgevoel stroomt door zijn aderen. Zijn vader hangt aan het tempo en de cultuur van het oude Europa. Het advies op de borden langs de Autobahn, Mach mal Pause, is hem op het lijf geschreven. Net als de schilderijen roept het verhaal met subtiel aangezette details een tijdsbeeld op van zestig jaar geleden, een herschepping die verder gaat dan nostalgie.

Een zelfde werkwijze ligt ten grondslag aan het titelverhaal, Het leven is snel genoeg, dat een complement vindt in opnieuw een serie van zes schilderijen van Diederik Gerlach. Tegen de achtergrond van het Duitse Wirtschaftswunder en de groeiende Oost-West-tegenstelling in Europa volgt het verhaal de eerste tien jaar van de vriendschap (of is het liefde?) tussen Frans Neumann en Adèle Bartelsen, twee Nederlanders met Duitse wortels.

Jongen met rood vest

Op 1 februari 2018 is de roman Jongen met rood vest bij Uitgeverij In de Knipscheer verschenen.

Omslagtekening van Eric J. Coolen
gebrocheerd in omslag met flappen
202 blz., € 17,50

Korte inhoud

Het verhaal speelt zich af rond 2005. Bob en Heleen Prager zijn een Haarlems echtpaar van in de zestig. Zij krijgen bezoek van de advocaat Marc Bronstein, die vermoedt dat het meesterwerk Jongen met rood vest van Frans Hals, in 1946 door het Rijksmuseum verworven, roofkunst is. Het doek zou in de oorlog onttrokken zijn aan het bezit van een oom en tante van Bob. De advocaat stelt het echtpaar voor om het schilderij via een procedure terug te vorderen. Bob wil hieraan meewerken, Heleen ziet er niets in. Het onderzoek van de advocaat leidt naar Bentveld. Dat dorp heeft voor Heleen een bittere klank. Met het voorstel van de advocaat keert het joodse element terug in het leven van Bob. Ogenschijnlijk had hij zich losgemaakt van zijn joodse wortels. ‘Noem mij geen jood, zelfs niet in je gedachten,’ droeg hij Heleen op toen hij met haar trouwde.

Het verhaal speelt zich in hoofdzaak af in Haarlem-Zuid. Straten, gebouwen en terreinen die in de roman worden genoemd en die op het kaartje van Haarlem op de homepage zichtbaar zijn:

  • Tuinwijklaan 2, woonhuis graveur en ontwerper van postzegels en lettertypes Sem Hartz; op hem is Bob Prager geïnspireerd
  • Tuinwijkcomplex, architect J.B. van Loghem
  • Spaarne, overzijde: nieuwbouwwijk Schalkwijk, vroeger o.a. terrein voetbalclub TYBB
  • Zonnekade (thans: Scheltemakade), woonhuis van Bob en Heleen
  • Crayenesterlaan die leidt naar de Jan van Goyenlaan, de winkelstraat met boekhandel Schol
  • Terreinen van Koninklijke HFC (voetbal), RoodenWit (cricket) en HLTC (tennis) aan de Spanjaardslaan
  • Wagenweg, geboortehuis Heleen Bouma, plaats van het ongeluk dat haar zusje Sonja het leven kostte
  • Dreef 4, woonhuis van zowel Lodewijk van Deyssel als prof. Johan Huizinga (Herfsttij der Middeleeuwen)
  • Florapark, waar de tandarts van Bob en Heleen woont.

Recensies

Over ‘Jongen met rood vest’ in Haarlems Dagblad, 20 februari 2018:
(…) Er vallen geen doden, het is ook geen aaneenschakeling van spektakel, maar het boek is wel een pageturner. Het is vernuftig opgebouwd, zodanig dat de schrijver de lezer hongerig houdt naar de afloop. (…) Hein van der Hoeven krijgt het voor elkaar een fictief verhaal over roofkunst aannemelijk te vertellen. Het draait om een schilderij van Frans Hals dat tijdens de Tweede Wereldoorlog is verdwenen. (…) Het boek laat zich lezen als een historische detective. (…) Knap hoe de schrijver verhaalt over de morele en juridische verwikkelingen bij het terug claimen van roofkunst en welke impact die op nabestaanden kunnen hebben. Ondertussen verhaalt hij even zo fraai over de kunstgeschiedenis. (…)

Iemand die de drukproef van Jongen met rood vest las, schreef mij:

Ik moest in het begin wennen. Ik ken jou noch je stijl. Kunstroof, spannend, maar nogal gelaten reacties van Bob en Heleen. Dus ook niet spannend voor de lezer, denk ik dan. Totdat ik merkte dat je een heel andere kant op ging met dit verhaal. Het leven, relaties, iemands ideeën. En dan niet in de ik-vorm maar wel daar dicht tegenaan: slechts 1 hoofdpersoon, een vrouw, goed vormgegeven door een mannelijke auteur.

Schrijfstijl is uitvoerig en beeldend, beheerst keurig, passend bij zo’n ouder stel in dat milieu. Sommige citaten zijn misschien wel érg keurig. Maar: geen korte zinnen, topsnelheid, hijgerigheid en grove taal, wel veel uitgebreide dialogen, waardoor je op een gegeven moment elk personage denkt te begrijpen. De ontwikkelingen aan het slot zijn snel en verrassend, na een bedrieglijk kabbelend begin. Kortom, na het lezen van je roman was ik aangenamer verrast dan ik had verwacht. Mijn complimenten.

Auteur/uitgever/redacteur Peter de Rijk nam in februari 2018 voor het programma Paperback-radio (Amsterdam FM) een ongeveer vijftig minuten durend interview af over het boek.

In april 2018 verscheen op de website van literair tijdschrift Extaze een uitgebreide recensie van Arjen van Meijgaard. De recensie opent met: In zijn debuutroman slaagt Hein van der Hoeven erin om geschiedenis en heden op een spannende manier met elkaar te verbinden. Zie verder de website: https://www.extaze.nl.


Mach mal Pause

In april 2018 verscheen de Duitstalige novelle Mach mal Pause, een verhaal langs zes schilderijen van Diederik Gerlach.

Korte inhoud

In de zomer van 1962 rijden vader en zoon Mulder vanuit Den Haag met de auto naar Oostenrijk. Hans Mulder gaat een stage van twee weken lopen bij een fabriek in Graz. Tijdens de rit blijkt de generatiekloof. Hans is vol van moderne vormgeving, rock-'n'-roll, Amerikaanse auto’s en motoren. Hij is onder de indruk van de vlotte zakenman Hofmeister die hem kort daarvoor heeft aangenomen. Een optimistisch levensgevoel stroomt door zijn aderen. Zijn vader, met interesse in postzegels, cricket en opera, hangt aan het tempo en de cultuur van het oude Europa. Het advies op de borden langs de Autobahn, Mach mal Pause, is hem op het lijf geschreven. En dan is er Magda, de knappe moeder van Hans. Zij is, na een kortstondig huwelijk, teruggekeerd naar haar geboorteland Oostenrijk waar zij uiteindelijk een baan heeft gevonden op de Nederlandse ambassade. Hans en zijn vader hebben allebei zo hun gedachten over het weerzien met haar, gedachten die zij voor elkaar verborgen houden. De inspiratie voor de novelle werd gevonden in een serie van zes schilderijen van Diederik Gerlach met het motto Mach mal Pause.

Verkrijgbaarheid

De novelle (64 pagina's, zes illustraties) is in eigen beheer uitgegeven. Het boekwerk is prachtig vormgegeven door Els Kort en werd gedrukt door de Leidse drukkerij Mostert. De prijs is € 15. Mach mal Pause is verkrijgbaar bij boekhandel Douwes, De Haagse Boekerij en Couvee, alle drie in Den Haag. Of stuur een mailtje naar de auteur (zie contactpagina van deze website).

______________________________________________________

Dankzij Madelijn

In september 2021 bracht de kleine, coöperatieve uitgeverij In de Rieten Stoel de novelle Dankzij Madelijn uit. De vormgeving is van de hand van Els Kort.

Korte inhoud

De ik-figuur, een man van rond de vijftig, roept met beeld en geluid zijn vroegste jeugd op: kleuterschool, knikkerspelletjes, een avontuur op het ijs, zijn vroeg overleden vader en ook Madelijn die bij zijn één jaar jongere broertje in de klas zat. Beelden uit de jaren 1955-1960. Hij ziet en hoort zaken die hem onbekend zijn, zoals een bezoek dat Madelijn en haar moeder aan zijn ouderlijk huis brachten. Hij realiseert zich dat Madelijn hem vaak beschermd moet hebben. Dan gaat hij op zoek naar de Madelijn van nu. Dankzij haar komt hij in contact met een Indonesiër die eens op het traject Semarang – Batavia de treincoupé deelde met zijn vader. Deze man zal de jeugd van de ik-figuur in een ander perspectief plaatsen.

Het gedeelte dat zich afspeelt op kleuter- en lagere school is gebaseerd op herinneringen, gedachten over hoe het toen geweest zou kunnen zijn en pure fantasie (zoals de vader van de ik-figuur: in het verhaal overlijdt hij wanneer zijn oudste zoon 15 jaar oud is; in werkelijkheid is mijn vader nu 104). Het tweede deel speelt zich af rond het jaar 2000.

Verkrijgbaarheid

De uitgeverij distribueert niet via het Centraal Boekhuis (CB) in Culemborg. Dat betekent dat het boekje niet te bestellen is bij de boekhandel. Wel bij de auteur. De prijs is 12,50 euro of 17 euro incl. verzending. Belangstelling? Stuur een mailtje naar de auteur (zie contactpagina van deze website.